Slovo Nahum je jménem biblického proroka, pochází z hebrejštiny a můžeme ho přeložit jako „satisfakce“. Ostravská pětice s tímto zvláštním jménem se formovala v roce 2004 původně jako Unhuman. Kvůli stejnojmenné kanadské death/grindové kapele Unhuman (vznik 1995) se ostraváci v roce 2005 přejmenovali, ale své původní jméno věnovali alespoň svému prvnímu demu. Do dnešních dnů se kapela stihla na 3 roky rozejít, složit novou sestavu a v březnu 2012 vydat vlastním nákladem první řadové CD „The Gates Are Open“. Sama kapela svůj styl popisuje jako thrash/death. Ale i když s touto nálepkou kdysi na konci 80. let začínala celá deathová epocha, Nahum na svém debutu tvrdí, že stojí za to šlapat touto cestou i dnes, pokud přidáte k osvědčenému základu důraz na kvalitu zvuku a nebudete trvat na čistotě stylu. „The Gates Are Open“ je dynamická směs thrashových rifů, deathové brutality a vlivů z mnoha směrů. Ty nejsilnější kusy vznikly ovlivněním progresem a lze zaslechnout, sice jen vzácně, ale přece i thrashcore, groove či jazzrock. Práce zvukaře může takovou muziku poslat do kytek nebo ji nechat zazářit jako ohňostroj. Ostravské studio Mrož vložilo do této desky spoustu umu, abych dnes mohl napsat, že dvojhlasy jsou vyvážené i mrazivé, že v podstatných momentech kreativní linka basy nezapadne a můžete o ni opřít barák. Základem desky jsou řádně zdůrazněná střední tempa deathu, jenž povětšinou navodí náladu spíše degustační, než bezhlavě destrukční. Fungují jako pevná základna pro občasné přidání plynu. Evidentně mají autoři pubertu za sebou a ví, že hudba není olympiáda a není stále kam spěchat. První skladba je spíše o přímočarosti a energii oldshoolu, což dává celé desce trochu té rovnováhy. V „Equal“ se můžete zase rozhýbat s dokonalou jednoduchostí thrashového rifu, který nechali vyniknout v ničím nerušené čistotě. Takových okamžiků lze najít ještě pár. Poselství vzpoury nese text „Nahum (We´ll Crush Our Enemies)“ a tomu odpovídá také energie sepulturáckéko refrénu. Je s podivem, že tak živá věc má skvostný jazz-rockový!!! úvod. Nevěříte? Opravdu smělý nápad a také jedna ze skladeb, které uvíznou v paměti hned. Rozhodně v tom není sama. V souvislosti s Nahum mám už zaryt jako nejpodivnější a nejvýraznější moment protiválečnou „The Vision Of Apocalypse“ se svými avantgardními pasážemi s divokými změnami rytmu v hlavní roli a base na hranici možností. Vše dotváří dech beroucí aranže zvukaře. Určitá komplikovanost této tváře Nahum nemusí vonět každému, já osobně si ji vychutnám do dna. Debutová deska Nahum nenese slabé skladby, některé jsou však výraznější, každá ale něčím jiným. Tajemný název „Room 101“ skrývá text podle románu 1984 G. Orwela a hlavně rychlou řežbu, nad níž dominuje dvojí projev zpěváka v temném neotřesitelném murmuru i havraním blackovém skřehotu. V polovině skladby přispěje silným vokálem i zpěvačka Veronica z ostravských Up!Great. Nahum svůj debut dovedli k vyváženosti a dospělosti. Je fajn, že relativně nová kapela nejde automaticky cestou moderních core-stylů pro velkou skupinu rozhněvaných mladých, ale místo toho se mazlí s dědou deathem a snaží se ho zušlechtit otevřeností k experimentům. Spíš než k divočině si nechávám hudbu Nahum k pozvolnému vsáknutí pod kůži s pochvalným zamručením.

 

Tracklist:

NAHUM – The Gates Are Open (2012)

1. Worldwide Screaming  5:05

2. Heart and Mind  3:42

3. Equal  5:14

4. The Vision of Apocalypse  3:43

5. Room 101  4:46

6. Sons of God  3:35

7. Get Stars Back  4:20

8. Nahum (We´ll Crush Our Enemies)  4:05

9. Feel The End  2:14